Luc en Lucy in Zuid Amerika

Verliefd tot het einde van de wereld!

Het is vandaag een speciale dag want we zijn vandaag 5 jaar bij elkaar! We zijn inmiddels aangekomen in Ushuaia, El fin del Mundo.

Afgelopen dinsdag (9 december) moesten we om 10:00 uur uit het huisje zijn en zijn met onze backpack en al naar een internetcafé gegaan waar het zoals altijd niet in één keer lukte. Om 14:00 uur hadden we de bus naar Buenos Aires welke precies op tijd vertrok. Na ongeveer een half uur was er een wegcontrole, maar deze keer waren ze wel erg streng. Drie militairen en een drugshond betraden de bus en hielden verder alle andere auto´s op de weg ook aan. We lieten onze paspoorten zien en glimlachten heel vriendelijk; werkt altijd. Na ongeveer 19 uur rijden kwamen we veilig aan om 8:00 uur ´s ochtends op 10 december.

In Buenos Aires hebben we nog Av. de Mayo bezocht en een heerlijk kopje koffie bij café Tortoni gedronken. Dit is het oudste café van het land en is deels een soort van museum. Rond het middaguur zijn we met de taxi naar Aeroparque Jorge Newberry gegaan om aldaar naar onze derde bestemming te gaan vliegen. De vlucht had 2 uur vertraging wat best lang is voor een vlucht die maar 4 uur duurt. Met een tussenstop in Trelew en een mooie daling met prachtige bergachtige landschappen, veilig geland in het prachtige Ushuaia. Bij aankomst om ongeveer 22:40 uur was het nog steeds licht. We namen een taxi naar het hostel en ontdekte dat het hiernog een uur vroeger is dus21:40 uur.

De taxi bracht ons naar ons vijfsterren hostel Freestyle. Super ontvangst gehad van Juan en we kregen echte echte schone lakens die heerlijk zacht zijn. We zijn meteen nog even het stadje ingegaan en besloten een pizza te eten ipv een all you can eat seafood restaurant. Na een heerlijke nacht knock-out te zijn geweest lekker ontbeten en richting de haven gelopen voor onze boottour die we al in het hostel geboekt hadden.

We zaten opeen boot genaamd Tango met7personen in totaal. De gids José sprak goed Engels en Spaans en vertelde veel over de zeeleeuwen, Cormorants, aalscholvers en de planten en omgeving. De vuurtoren, het icoon van Ushuaia, natuurlijk ook gezien en nog op het middelste eiland op het Beagle Canal geweest waar de orspronkelijke inwoners de Yamana leefden. Aan de kust van het eiland en op de rotsen zaten enorm veel mosselen. Wij vroegen aan onze gids of we deze konden eten, maar hij vertelde ons het volgende. Doordat we hier dichtbij het gat in de ozonlaag zitten maakt het zeewier giftige stoffen aan die de mosselen eten. Als wij een rauwe mossel zouden eten zouden wij binnen 15 minuten dood zijn, oeps! Na 3,5 uur weer terug aan land een lekkere burger bij Banana gegeten en wat info bij een soort VVV opgehaald. ´s Avonds heerlijk zelf spaghetti gemaakt wat goed gelukt was.

Op 12 december zijn we vroeg opgestaan om het Parque Nacional Tierra del Fuego te bezoeken. We begonnen onze dag met een trekking van ongeveer 8 kilometer door het park. Het park lag aan een groot meer waardoor we het bos regelmatig afwisselden met lopen langs de kust (met een prachtig uitzicht van besneeuwde bergtoppen). Het bos was erg gevarieerd; bomen die waren omgevallen, gebroken, scheef, recht, of dood waren. Tijdens het wandelen waren er de meest fantastische beekjes om bloemen wedstrijdjes te spelen. Allebei een keer gewonnen. Na een stuk chocoladetaart als lunch nog ongeveer 4 kilometer gelopen namen we om 17:00 uur de bus terug naar Ushuaia.

We pakkenmaandag om 5:00 ´s ochtends de bus naar Punta Arenas (Chili) waar we 2 nachten zullen verblijven en grote pinguin kolonies zullen bezoeken. We zitten in hostel El Mirador. Van hier gaan we woensdag waarschijnlijk door naar Puerto Natales en vervolgens verder naar het trekking en gletsjer gebied tussen El Calafate en El Chalten.

Mathieu

Gefeliciteerd met jullie 5-jarig liefdesjubileum!

Leuk om te lezen van de bloemetjeswedstrijd!!!

Paps

Fantastische foto's trouwens.

Aleid

Het einde van de wereld; hoe gaaf is dat?! Fantastische foto's inderdaad. Ben benieuwd naar de overige 1100, hahaha! En bloemetjeswedstrijd ....???? Is dat iets Nieuwegeins?? xxxx Aleid

Hoi Aleid,

Bloemetjeswedstrijd...ik zal het even uit de doeken doen. Het is niets Nieuwegeins, maar iets wat ik vroeger als klein jongetje deed als vermaak!

Zoals je weet, ben ik in België vlak bij het drielandenpunt opgegroeid...in een dorp en midden in het heuvelachtige landschap met veel snelstromende beekjes. In mijn jonge jaren vermaakten mijn vrienden en ik ons veel in de vrije natuur.
In het voorjaar, maar ook in de zomer heb je rond de kleine beekjes en riviertjes in de weilanden veel bloemen groeien (witte, roze, paarse, gele, blauwe, rode etc.). Iedereen plukte één van z'n favoriete soort of kleur...bijv. 5 stuks per persoon (alleen de bloemknop, dus zonder steel). Die gooiden we dan ergens bij het door onszelf bepaalde startpunt met z'n allen in de beek en vervolgens moesten ze een traject afleggen met een eveneens door onszelf bepaald eindpunt. De bloem die het eerste het eindpunt bereikte, was de winnaar. Uiteraard liepen we langs de kant van het beekje met de bloemen mee. Grote hilariteit, want we zaten onze eigen bloemen aan te sporen (alsof die naar ons luisterden!!! ghehehehe). Maar er waren natuurlijk ook obstakels in de beek, bijv. takken of stenen waaraan de bloemen soms bleven haken of er was ergens een afsplisting waar een soort "dead arm" van de beek naartoe leidde. De bloemen die daar naartoe gingen waren "ten dode" opgeschreven. Zo kon je in de vrije natuur met middelen die je voorhanden had, urenlang en op spannende manier doorbrengen. Ooit heb ik dat Luc laten zien en blijkbaar is dat blijven hangen.

Groeten,

Oebele Veenstra

Hoi Luc (en hoewel je me niet kent: hoi Lucy).
Ik kreeg een tip van enkele collega's dat ik even op jullie site moest kijken naar jullie Zuid Amerika reisverhalen. Ik wist van het bestaan van jullie site niet af. Prachtig! Natuurlijk wist ik alles van jullie reisplannen. De tijdelijke klus die Luc klaarde had juist o.a. ten doel om geld te sparen voor de reis.

Gisteravond zijn er een 6 tal collega's bij mij op ziekenbezoek geweest. A.g.v. deze omstandigheden heb ik bij jouw vertrek bij onze bank (Rabobank te Zaandam) geen afscheid kunnen nemen. Dan maar even zo. Ik wens jullie 2en een prachtig vervolg van jullie reis toe. Kom heelhuids weer terug!

P.S.
Luc, ik hoop dat jij je niet teveel gestoord hebt aan het niet al te professioneel afscheid van enkele collega´s Private Banking van onze bank.

jet

he zus en zwager,

Heb me vandaag (na onze eigen vakantie) weer even helemaal bij gelezen en bij foto's gekeken op jullie site. WOW!!!
Wat beleven jullie al onwijs veel. Het zal wel voelen als of je al maanden daar bent. De foto's zijn super. Al die natuur en zeker die foto's van de watervallen. Ik vind de foto's van jullie samen het leukst. Jullie geluk straalt eraf! gefeliciteerd nog trouwens met jullie 5 jarig samen zijn.
Marjon en ik hebben inmiddels ook skype. Zal het adres wel even naar jullie mailen want mis jullie wel erg hoor en daarnaast ben ik inmiddels mega jaloers (behalve op alle insecten die jullie zien)
dikke kus jet

Jacqueline

Hi!

Wat heerlijk om even weg te dromen bij jullie verhaeln en foto's!!!
Dagje vrij en inmiddels helemaal bijgelezen en schitterende foto's bekeken. Superleuk om jullie zo te volgen en helemaal omdat ik dit jaar een paar weken naar Zuid Amerika wil. Maar waar precies??? Zoveel moois! Jullie kunnen me goed helpen met het kiezen van een bestemming, want niet iedereen heeft een half jaar de tijd:-). Ga vooral door met die supermooie foto's maken en ik sluit me bij velen aan....het geluk straalt echt van jullie af!!!

Liefs, Jac(queline)

PS Enne Luc betaalde de bank zo goed dat je in een vijfsterren hotel hebt gezeten hahaha

Simonnet en Leonie

Wat een prachtige reis maken jullie toch !!!
Fijn veel beestjes op de foto's !
We wensen jullie leuke feestdagen en een "knallendgoed" 2009.

Hoi lieverds,

Heb vanmiddag gehoord van jullie skype-halfuurtje gisteren met mama. Wij slaan ons er wel doorheen hoor. We zijn zuper gelukkig dat jullie het goed maken en het zo geweldig daarginds hebben. Vooral blijven genieten ....en tranen horen zo nu en dan ook bij het leven.

Veel liefs, paps XXX