Luc en Lucy in Zuid Amerika

Zon, zee, strand en leven in Rio

Na een korte en goede vlucht vanuit Salvador kwamen we aan in Rio. We pakten een bus die ons vanaf het vliegveld direct naar ´the white house´ zou brengen. Vanwege veel verkeersdrukte en omdat de stad zo gigantisch groot is, deden we hier meer dan 2 uur over (net als onze vlucht). Ons ´hostel´ was ons aangeraden door Anne die nu een half jaar in Rio woont voor onbepaalde tijd. Het is een huis waar bij alle mensen voorlangere tijd wonen, varierend van 2maanden tot bijna 6 jaar!Bij aankomst voelden we ons een beetje ongemakkelijk; als twee mensen die in hechte groep komen van mensen die elkaar al langere tijd kennen. Gelukkig warenze allemaal erg vrolijk enboden ze ons meteen een biertje aan. Diezelfde avond zijn we met Anne uit eten geweest en hebben de nodige info over Rio van haar gehad. Tijdens het etentje kreeg ze van haar vriend te horen dat het Oasis concert wat eerder niet doorging, toch door kon gaan.In eerste instantie als spontane impuls wilden we graag meegaan, toen we net in de auto zaten en de prijs van de kaartjes ineens verdubbeld werden, bedachten we ons (de dag erna hoorden we van Anne dat het een gaaf concert was geweest).

Omdat we nog in een soort van ´vroeg opstaan´ ritme zaten van Salvador, waren we al vroeg wakker. We openden de blauwe houten deuren en toen,WAUW! Een mijlenver uitzicht over de groenblauwe(wilde) oceaan en een paradijselijk strand met palmbomen (zie foto). Het mooie uitzicht en het stralende weer trok ons aan en een uur later lagen we op die plek te genieten van één van de mooiste stranden die Rio te bieden heeft.De oceaan was erg wild waardoor we alle kanten op gesleurd werden en daarom samen erg gelachen hebben. De eerste dag hebben we verder veel door de wijken Leblon (de chique wijk)en Ipanema (de hippe wijk) gelopen.Het centrum daar was leuk om te zien, veel mensen, leuke winkels en gewoon weer eens veel leven om ons heen. De Zona Sul supermarkt was 24 uur per dag geopend en had genoeg lekkere en verse dingen zodat we veel zelf konden koken.

Vrijdagavond gingen we met (zo goed als) iedereen naar discotheek Rio Scenarium in de uitgaanswijk Lapa. Deze wijk is bekend om de goede en gezellige uitgaansmogelijkheden, echter berucht om haar criminaliteit. De beroemde bogen van Rio vind je ook in Lapa (we hadden helaas geen camera bij ons). De discotheek is overdag een antiekwinkel en wordt ´s avonds omgetoverd tot discotheek. Er werd live samba gespeeld door een goede band, dus daar hebben wij ons wel mee vermaakt.

Op zondagzijn we samen met Dani (van het huis) naar de voetbalwedstrijd Rio-Sao Paulo geweest in het Maracana stadion. Dit is het grootste stadion ter wereld en er kunnen maar liefst 110.000 mensen in. Het was erg leuk om de mensen uit Rio uit hun dak te zien gaan toen Rio in de derde minuut het enige doelpunt scoorde.

Maandag hebben we nog wat meer geshopt en heeft Luc nog een lange broek gekocht en Lucy een sportoutfit. De dag erna zijn we naar de Jardim Botanica geweest. Nu hebben we er daar al een paar meer van gezien, maar deze was echt indrukwekkend. Echt middenin de stad en enorm groot. Aangezien het hier herfst is stond er niet veel in bloei, maar het is en blijft fantastisch om naar de verschillende kleuren groen en de hoeveelheid dichtbegroeide jungle te kijken.

Donderdagochtend werden we, na 2 dagen milde bewolking en een beetje regen, wakker met een heerlijk zonnetje en een heldere lucht. We besloten ons snel aan te kleden en met de bus naar het Christusbeeld te gaan. Na weer een busrit via Keulen en Aken kwamen we aan bij de ´tram´ die ons in 25 minutenstijl omhoog door de jungle, naar Christ the Redeemer bracht. Het was erg indrukwekkend om het gigantische beeld over de stad te zien waken. Daarnaast is natuurlijk ook het uitzicht fantastisch om naar te kijken. We haddenveel geluk aangezien het helemaal niet druk was en we dus alles konden zien.

Ook hadden we besloten dat we ons nog één keer mochten verwennen inRio en dus was het vrijdagavond tijd voor een heerlijk diner bij Quadrucci (toevallig was het in die week in Rio restaurantweek, helaas deed Quadrucci hier niet aan mee). We hadden niet heel veel geld bij ons, dus het was even rekenen wat we wel en niet konden nemen. Ook vroegen wehoeveel onze rekening was voor we een dessert bestelden. Ondanks dat wij ons opgelaten voeldenkon de ober er gelukkig om lachen en hebben we heerlijk gegeten en rosé champagne gedronken (dat kon dan weer wel).

Maandagochtend vroeg zijn we vertrokken naar Ilha Grande waar we pas om 17:00 uur aankwamen. Het is hier erg mooi metfantastisch mooie bountystranden en heel veel bootjes.

didi

Zijn jullie jezelf aan het promoten? Als je googled op Quadrucci staan jullie als nr 3 en 4.