Luc en Lucy in Zuid Amerika

Na regen komt zonneschijn, toch?

Middenin de nacht om 04:30 kwamen we aan bij de rodoviaria van Salvador de Bahia. Aangezien er geen bussen reden hebben we een taxi gepakt die ons naar hotel Arthemis bracht waar we gereserveerd hadden. Bij aankomst mochten we direct onze kamer in zonder die nacht te hoeven te betalen dus wij helemaal blij. De kamer was heel eenvoudig ingedeeld maar was heel ruim. We hadden een tweepersoonsbed, 3 eenpersoonsbedden, een bureau met stoel, een bank een soort nepserre en een apart lekkend douchegedeelte. O ja de kamer was mintgroen geverfd een erg rustgevende kleur...

We zullen dit keer niet beschrijven wat voor dingen we per dag gedaan hebben, maar zullen jullie deelgenoot maken van hoe we ons in Salvador voelden. Van Didi wisten we dat het een super leuke stad was om te bezoeken met muziek en dans op elke hoek, gezellige mensen, zon, mooie gebouwen, lekker eten etc... Haal daarvan de muziek, de dans en de zon weg en je hebt onze ervaring met Salvador. We willen niet negatief doen, maar het voelde in de hozende regen niet zo romantisch als dat we het ons hadden ingebeeld. Andere mensen die we ontmoeten in Salvador deelden onze ervaring en wilden er graag z.s.m. weer vandaan. In Salvador houd het leven op wanneer het regent. We waren een avond door de hozende regen naar een restaurant gerend en daar zowaar een lekkere pizza gegeten. Toen we onszelf nog wilden trakteren op een toetje moest de man van het restaurant ons teleurstellen. ¨Het regent dan hebben we geen desserts.¨ Toen we een koffie met melk probeerden, werden we weer teleurgesteld want melk hebben ze niet als het regent. Zelfs een bakje thee was te moeilijk.

De Pelourinho is het toeristische en historische centrum van Salvador waar je in principe veilig kan rondlopen. Het is er schattig en ziet er mooi uit. De straten zijn bij goed weer vol met mensen en het lijkt er dan heel gemoedelijk aan toe te gaan. Gedurende de avond en op regenachtige dagen is het zelfs in de Pelourinho geen aangename plek om rond te lopen. Veel dakloze kinderen en ouderen op straat en je hebt het idee dat je zelf een warm broodje vlees bent dat net in de aanbieding is! Wij voelden ons dan ook na de eerste dag (toen we wel een leuke dag hadden en dat ook de zon scheen) nogal opgesloten in de Pelourinho (het is niet heel erg groot) en op onze hotelkamer.

Dingen die we wel leuk vonden waren het lunchen bij een hotelschool genaamd Senac (all you can eat, maar met goede producten en typische Braziliaanse gerechten), het bezoeken van de wijk Barra waar de rijkere bevolking woont, het uit eten gaan bij restaurant La Figa (heette eerst La Lupa maar had zijn naam veranderd, erg frustrerend om te vinden met 5 mannen en vrouwen om je heen die je maar al te graag hun restaurant in praten met een gratis caiparinha of twee), het ontmoeten van Rurik en Maud die voor 3 weken op vakantie waren in Brazilië en waarmee we gezellig gegeten en gekletst hebben en tot slot het zien van een favela doordat we in de verkeerde bus stapten en ons heel onveilig voelden.

Dingen die we niet zo leuk vonden waren de regen waardoor we weinig konden ondernemen, het eeuwige tijdverdrijf in onze hotelkamer, het beroofd worden op straat door drie types die we 2 dagen daarvoor ook al hadden ¨ontmoet¨ en het dus constant moeten opletten wie er op straat voor, achter, naast of onder je loopt/ligt.

Uiteindelijk hebben we dus maar besloten om onze reis iets te versnellen en direct naar Rio de Janeiro af te reizen. Met het vliegtuig zouden we ongeveer 35 euro in totaal goedkoper uit zijn als met de bus, dus die keuze was ook snel gemaakt. Wel hadden we bedacht dat we vanuit Rio nog wel wat uitstapjes naar plekken als Paraty of Ilha Grande zouden kunnen maken. Hoe het verder zal verlopen merken jullie snel genoeg...

Ilse

Voor jullie heel veel zonneschijn gewenst in Rio!

didi

wat merken we snel genoeg????? Hoe verloopt het?
het lijkt wel goeie tijden waarbij we warm gemaakt worden voor de volgende episode!

Dorien

Heeej!
Goed dat jullie snel verder gaan, want jullie moeten wel weer lekker gaan genieten mèt een heerlijk zonnetje! Veel plezier op de nieuwe plek!!

Rein van de Rabo

ik zou bijna zeggen: kollere, zijn jullie nou nog op weg?
Ik ben enige tijd even afgehaakt, vanwege drukte, om jullie te volgen en had na zo'n 5 maanden toch het idee dat je weer in Kleinholland zou zijn. Maar het zitvlees in bussen en andere voertuigen; verblijf in poussada's, hostals etc bevalt blijkbaar goed (kan me er wat bij voorstellen).

Ga alle achterstallige verhalen weer even opdiepen en meegenieten.
Jullie horen:
Goede en vooral veilige reis verder.

Rein