Luc en Lucy in Zuid Amerika

Frescobal, Seaturtle and sunny Luc & Lucy

Na 11 dagen Rio was het wel weer tijd om de ¨sleur¨ te onderbreken en besloten we om een enkeltje naar een groot eiland te nemen, oftewel naar Ilha Grande. Wij als echte plannerige Hollanders hadden ons perfect voorbereid op een smooth reisje. Dat ging helaas niet op z´n Hollands, maar lekker, ¨je weet toch¨, op zijn Braziliaans. Alles wat wij konden plannen en regelen verliep perfect, de info die we kregen en mensen met faciliteiten waarop wij rekenden kwamen hun beloftes echter niet na. Ilha Grande ligt op 3,5 uur afstand van Rio. Wij deden er bijna 11 uur over. Net voordat we de boot opgingen naar het eiland kochten we nog een setje mintgroene frescobal (Braziliaanse vorm van beachball).

De boottrip was met ondergaande zon en verliep vrij vlot. Eénmaal op Ilha Grande liepen we met onze backpacks met blote voeten over het strand naar ons Aquario hostel. Even voor de duidelijkheid, dat was niet voor de fun (een beetje wel uiteraard), maar dat is op het eiland de weg, lopen over het strand.

In het hostel werd ons direct de beste kamer aangepraat en toen we de ¨capitan¨ room gezien hadden (zie uitzichtfoto) was de keuze snel gemaakt (voor die prijs ook). ´s Avonds bij Café do Mar een heerlijke BBQ gehad en getoast met een caipifruta en caipirinha, terwijl we op het strand met blote voetjes zaten, op een heerlijke paar dagen op dit eiland. Bij de koffie kwam er nog een grote witte krab de zee uitgelopen. Jammer dat die er niet eerder uitgekropen was...

´s Ochtends lekker in de zon ontbeten en de dag begonnen met een hike van 2,5 uur in onze tropische zwemkleding en fliflops door de Braziliaanse jungle. We dachten bij onszelf als we in Patagonië een tocht van 6 dagen aankunnen dan kunnen we nu ook wel op onze slippers door de jungle lopen. Gedurende de hike passeerden we 3 onbemenste bountystrandjes, erg hemels. Toen we uiteindelijk bij strand Lopes Mendes aankwamen, gingen we lekker op ons gat in het piepende en krakende witte strand zitten. Eigenlijk direct daarna sprongen we op en deden we een wedstrijdje wie het eerst in de oceaan was. Jullie raden vast wie er won... (Lucy: ¨door vals te spelen¨)! We genoten van het superwater, van het zachte strand waar we een uur op sliepen en van het spelen van een paar potjes frescobal. Rond 17:00 uur hadden we de laatste boot terug naar het hostel die ons voor de deur afzette, erg relaxed. Onderweg zagen we nog een dieprode zonsondergang die ook even uitvoerig vastgelegd moest worden. ´s Avonds bij het hostel geBBQt en ons helemaal (lees Luc) vol gegeten. Van verhalen (waar wij op vertrouwden) van anderen hadden we gehoord dat het die avond groot feest zou worden, zoals elke dinsdag. Het feest was ver te zoeken dus wij waaiden lekker nog even uit op het strand.

De volgende morgen werden we vanuit een hele diepe slaap wakker met bewolking en motregen. Luc ging even ontbijten en Lucy sliep nog even door om bij te komen van 4 aparte moordnachtmerries. Gedurende deze dag deden we vrij weinig, dus op naar de volgende... Oké, toch nog even... We hadden wel een superlekkere BBQ die avond bij Café do Mar, again.

Om 10:30 uur vertrok boot Phoenix 1 (grote motorboot met ruim ligbeddek) vanaf de pier die ons zou vervoeren tijdens onze boottour van die dag. We zouden vier speciale stranden bezoeken waar we ook konden snorkelen en er kon dus uiteraard ook gezwommen worden. Om de Brazilianen even een compliment te geven, de boottour was erg goed geregeld en georganiseerd begeleid. De stranden die we bezochten waren erg mooi, laten we niet beginnen over de kleur van de oceaan. Tijdens de eerste snorkelsessie zag Luc op een gegeven moment een panorama ter grote van een bioscoopscherm breed (zeker 100 vissen) aan zebraachtige vissen (het gaat hier om de strepen, niet om de vorm van een zebra). Bij de kustlijn had iemand een hele grote rode zeester gevonden, die er echt héél gaaf uitzag.

De volgende stop was Lagoa Verde, waar het water daadwerkelijk groen kleurde. Hier begon Luc zijn tweede snorkelsessie die nogal verassend uitpakte. Het zag er zo veel mooier en kleurrijker uit dat Lucy er ook bij moest komen. Ze keek haar ogen uit doordat Luc haar alle kanten op stuurden naar dé mooie plekjes. We zagen allerlei verschillende tropische vissen variërend van geel tot blauw-paarsig gepaard met felgroen, zandkleurig en rode koraal. Terwijl Lucy dacht dat ze alle verschillende kleuren, vormen en wow had gezien zag ze een zeeschildpad haar tegemoet zwemmen/zweven. Tof als ze is liet ze ook Luc meteen de zeeschilpad zien, we hadden jammer genoeg maar 1 snorkelsetje gehuurd, vandaar! De snorkelervaring werd hierdoor nog even een stuk specialer, helemaal omdat alle andere medepassagiers dit moois gemist hadden.

Om verder niet teveel in detail te treden, genoten we gewoon ontzettend van onze vondst en de heerlijke boottrip die ons langs de prachtigste plekjes van het eiland voer. ´s Avonds in het dorpje een gigantische pizza gehaald die menig pizzeria in Nederland zelfs zou verslaan en ons avontuur op Ilha Grande, kijkend vanaf ons balkonnetje naar een heldere sterrenhemel, beëindigd.

Om 12:30 uur hebben we de catamaran terug naar het vasteland waar we daarna een bus zullen pakken naar Paraty. Hoe lang we erover doen en wat we daar gaan beleven...

didi

behouden vlucht terug!!!!