Luc en Lucy in Zuid Amerika

Paraty ¨For You¨

Zo daar zijn we weer, wellicht voor de laatste keer tijdens deze spectaculaire reis. Onze voorlaatste bestemming Paraty heeft ons ook weer de nodige mooie stranden, historische gebouwen en zon laten zien, waardoor we heerlijk ontspannen zijn (op het K*bed met 18 muggen in de kamer na). Vanaf het busstation in Paraty werden we door het hostel Sereia do Mar opgepikt en aten we ´s avonds chicken curry op zijn Braziliaans.

De volgende dag zijn we heel rustig wakker geworden en bekeken we de lekprikstatus van onze lichamen die bij beide op de 1e dag nog meeviel. ´s middags door het historische centrum gelopen en gezocht naar de lokale bevolking, het leek er namelijk uitgestorven. Toen we alles ongeveer gezien hadden, nog bij een fruitshaketentje een glaasje acai met banaan gedronken en toen rustig aan weer teruggelopen naar ons hostel aan het strand. Onderweg stopten we nog even bij een kerkje waar we nog even een tijdje in de schaduw bijzaten. In onze ooghoek zagen we een groot podium met allerlei standjes eromheen staan die uiteraard ook even bekeken moesten worden. Er bleek een heilig festival gaande vanaf de dag dat we aankwamen, dus die avond zouden we even een kijkje nemen wat er te zien was. Volgens de lokalen begon het ¨feest¨ om 19:00 uur. Toen we er rond 20:30 uur waren was er nog geen noot gespeeld en al snel merkten we dat het niet zozeer om de muziek of het spektakel ging, maar dat het samen zijn en met elkaar eten en drinken en kletsen een grote happening was. Uiteraard deden we gezellig mee en kochten we een bak met vers gewokte noodles met groenten en kip, erg lekker. Vervolgens haalden we elders nog een heerlijk broodjes verse worst en sloten we onze tour af met een veel te sterke caipifruta cocktail, die we na 1 slok eigenlijk al snel ergens verstopten (wat een watjes he).

Na een beroerde nacht met die 18 muggen en zelfs helemaal door de klamboe heengeprikt te zijn, was het tijd voor een dagje strand. Heerlijk geluierd en fun gehad op het strand voor het hostel. ´s Avonds nog een keer naar het festival geweest om dit keer allebei een bak noodles te halen; goedkoop en lekker!

Kijk, omdat we inmiddels gewend zijn aan de parelstranden van Brazilië kon een bezoekje aan het strand van Trindade (vlakbij Paraty) niet uitblijven. Het strand in Paraty is niet geweldig, dus het was de moeite om even een stukje te reizen om het goed af te sluiten. Na een bumpyride kwamen we al zwabberend in Trindade aan waar we voornamelijk Praia do Meio bezochten. Meteen een duik genomen in het heldere blauwgroene water waarin de vissen weer eens door je benen heenzwommen. Lekker geluncht bij een tentje achter ons en vervolgens nog een natuurlijk zwembad bezocht via onze laatste jungletrail. Na wat geklim en geklouter kwamen we aan en het was er prachtig. Heerlijk nog een beetje rondgezwommen en toen met een bootje langs de rotsen gesjeest naar de kust. Die bootjes liggen daar in dat natuurlijke zwembad op de avonturiers te wachten die niet doorhebben dat het ook vloed kan worden en je niet meer terug kunt lopen. Makkelijk geld verdienen toch? ´s Avonds lekker fruit en yoghurt gegeten en ons klaargemaakt voor de muggenbattle.

Deze bleek me te vallen, alleen was Lucy toch de pineut en regelmatig geprikt. ´s Ochtends met family and friends gebeld en ons klaargemaakt voor onze laatste busrit naar Rio vanwaar we naar huis zouden gaan vliegen... (dacht Lucy).

In Rio verbleven we in hostel El Misti in de wijk Botafogo die een stuk dichterbij het vliegveld lag als ons hostel van ons vorige bezoek. Eindelijk weer eens een hostel met een fatsoenlijk bed en voor de rest was ook alles goed geregeld. Toen we ´s avonds aankwamen heerlijk kip stroganoff in het hostel gegeten en de rest van de avond Youtubefilmpjes van dansen gekeken.

De dag erna zijn we naar Lapa geweest om haar beroemde bogen te bezoeken (arches) en de betegelde kleurrijke trap in dezelfde wijk beklommen (zie foto´s). Vervolgens gingen we met een trammetje door smalle straatjes (heel ouderwets) omhoog naar de hoogstliggende Riowijk Santa Teresa geweest. De wijk was nogal uitgestorven en viel ons mede daarom een beetje tegen. We hadden niet heel veel zin om ¨alleen¨ door een buurt te lopen die we niet kenden, dus pakten we een collectivo terug naar beneden. Vlak voordat we nog een laatste belsessie met de family zouden hebben stegen we nog een laatste keer op in de shopping mall naast het hostel om aldaar de zonsondergang te bekijken. ´s Avonds meegedaan aan de pizzaparty en daarna bij restaurant Miam Miam een glas rosé gedronken. Hier proosten we samen op onze fantastische reis en verklapte Luc de verrassing die hij 2 maanden eerder al voor Lucy geregeld had. Ze zat erop toen hij het haar vertelde (de eifeltoren), ¨We´re going to Paris, baby!¨ Helemaal door het dolle heen konden we samen ons opmaken om onze reis in deze voor ons zeer bijzondere stad af te gaan sluiten.

Na een erg goede nachtrust bezochten we op de laatste dag nog Parque Lage wat een gratis park is middenin Rio (zie foto´s) Gewoon een erg mooie tuin waar we heerlijk hebben rondgelopen. Rond 3 uur pakten we onze spullen en was het ¨Bye bye Rio, ciao ciao Zuid Amerika.¨ Met hele gemengde gevoelens verlieten we Rio en bereidde we ons voor om onze droom in Parijs af te gaan sluiten...