Luc en Lucy in Zuid Amerika

De hoodsteden van Chili: Santiago & Valparaiso

De hoofdstad van Chili was onze bestemming waar we verbleven tijdens Lucy haar verjaardag. De dag ervoor 14 januari (gefeliciteerd mam) reisden we vanuit Pucon in rap tempo naar de hoofdstad. We verbleven er in hostel Don Santiago (dat ons door een andere backpacker uit Engeland werd aangeraden 'felt like home' zei ze). We kwamen rond 19:30 uur aan bij het hostel. ´s Avonds wilden we nog bodschappen doen, maar wilden eigenlijk ook wel even snel ergens iets goodkoops halen. We besloten om ergens iets te gaan eten en werden door een hele enthousiaste (beetje te diep in het glaasje gekeken) man naar de juiste straat verwezen. Op een hoektentje een burger met patatjes gegeten, prima!

De volgende dag was het dan eindelijk ook de beurt aan Lucy. Ze werd 24. We besloten om een rustig dagje er van te maken. We namen een bus naar een wijk buiten het centrum met eigenlijk maar 1 doel. We zouden een kleine laptop kopen. Dat past uiteraard niet bij ons budget en bij het backpacken, maar he je leeft maar 1 keer en wij wilden graag een laptop. Na 4 uur in de winkel te hebben gepraat en gewacht kwam hij dan eindelijk een HP Mini. Het is heerlijk met zo´n ding om te skypen en om verhalen te schrijven. Verder lekker geshopt in de mall en daarna weer terug gegaan naar het hostel. `s Middags verse frambozen (kilo), vers knapperig Italiaans brood, Philedelphia en een heerlijk gekoeld wit wijntje gedronken in park(je) Brasil. Eindelijk ontspannen na de laptop. ´s Avonds echt heeeeerlijk sushi gegeten bij Platipus voor niks en sommelier Fernando (die helemaal gek was van Hollands abdijbier) begeleidde onze avond. Een perfecte verjaardag volgens Lucy.

De 16e (gefeliciteerd pap en ina) konden we eindelijk de stad gaan verkennen. We bezochten barrio Santa Lucia waar we echt downtown Santiago vonden. Straten vol met kledingwinkeltjes en kraampjes met ordinaire kleding. Er werd in elk winkeltje of kraampje latinmuziek gedraaid en er was geen enkele andere toerist te bekennen. Lucy nog twee hele mooie shirtjes gekocht (zie de foto´s). Ook bezochten we de uitgaansstraat van Santiago, Pio Nono. Erg veel Chilenen vond je er die vanaf vroeg al op terrasjes bier zaten te drinken. Vervolgens nog even in de wijk Bella Vista rondgelopen en weer rustig aan naar huis gemetrood! In het hostel heerlijke zeevruchten pasta gemaakt en onze eerste echte pisco sour (de la casa) gedronken.

Op onze derde dag weer heerlijk rustig aan gedaan en genoten van onze nieuwste aanwinst!

´s Avonds om 20:00 uur de bus genomen naar Valparaiso waar we ongeveer 2 uur later aankwamen (niet wetende wat ons daar te wachten stond...). Delokale bus zette ons bij de verkeerde supermarkt af waardoor we iets verder moesten lopen als gepland. Toen we de straat gevonden hadden, keken er behoorlijk wat ongure types onsal lopend onze kant op. Dus wij van links, naar rechts, en even in het midden, weer rechts van de straat en daar was het dan. Casa Verde Limon. Prompt hadden we 3 nachten voor 1 dag later gereserveerd. Oeps, worden we echt ontspannen? Hij had alsnog een heerlijke kamer en we kwamen aldaar nog een Amerikaans stel tegen die we al vaker hadden ontmoet. En nu komt het... Zij vertelde ons dat er in het hostel waarin we verblebven er twee andere stellen (zij gelukkig niet) al waren beroofd. En niet gewoon zo van'geef al je spulen maar af'. Nee meerzo van ik houd mijn pistool tegen je kop of ik snijdmet een mes een grote snee in je voorhoofd achtig. Slik! Dus wijwaren op onze hoede, dat mogen duidelijk zijn.

Heerlijk zonder nachtmerries geslapen en ´s ochtends besloten om eerstmaar eens een dagje te wennen aan het strand van Vina del Mar, ongeveer 15 minuten van Valparaiso vandaan (was hier véél minder gevaarlijk). Op het strand heerlijk 2,5 uur gebakken en daarna weer terug gegaan naar ons hostel. Daar weer heerlijke risotto gemaakt en snel gaan slapen in ons heerlijke kamertje voor twee.

De laatste dag in Valparaiso hebben we de juiste (toeristische) plekjes bezocht zonder ons bedreigd te hebben gevoeld. We zaten op een heerlijk terrasje lekker een drankje gedaan, veel foto´s gemaakt en genoten van het kleurrijke Valpa (zoals de Chilenen het noemen). Op een gegeven moment liepen we door een straat waar er te veel mensen te goed en opgedoft uitzagen voor Valpa haar inwoners. Hmmmmm..... even kijken. Er werd een (goedkope) film opgenomen vlakbij een restaurantje en een huis waar een vrouw uit het raam aan het staren was. Erg vermakelijk om te zien. Na onze touring door de stad bodschappen gedaan in de geordende Lider supermarkt en thuis weer lekker gekookt. Ondanks dat we best even geschrokken waren van de verhalen viel onze ervaring gelukkig positief uit.